Thursday, 3 December 2009

TUGASAN 3: KOLOKIUM

Tajuk 1: MENINGKATKAN PEMAHAMAN DAN SUASANA PEMBELAJARAN PELAJAR BAGI SUBJEK BIOLOGI TINGKATAN EMPAT MENGGUNAKAN KAEDAH PETA MINDA SECARA BERKUMPULAN

Pembentang: Hazwin Dalila Haris
                    Hasmalina Hamzah




i) Penyataan Masalah
   Adakah teknik penggunaan peta minda ini dapat meningkatkan pemahaman pelajar dalam tajuk nutrisi ini?


ii) Metodologi, setting, dan sampel kajian
    a) Metodologi
        Kajian ini dijalankan dengan menggunakan pendekatan penyelidikan
        kualitatif menggunakan     model Kemmis dan Mctaggart.
  
   b) Setting Kajian
        Kajian tersebut dijalankan selama 3 waktu pengajaran subjek Biologi.
        Sekolah Agama Menengah Bestari.

    c) Sampel Kajian
        Kajian ini telah dijalankan ke atas kelas 4 Al-Biruni dan 4 Al-Farabi di
        Sekolah Agama Menengah   Bestari yang melibatkan 60 responden.


iii) Pengumpulan dan Penganalisisan Data Kajian
    Pengumpulan
    Data dikumpulkan menggunakan kaedah :-


a) Pemerhatian
    Pemerhatian guru semasa pengajaran dan pembelajaran berlangsung,
    guru memerhati gelagat perlakuan pelajar setelah diberi tugasan
    berkumpulan. Guru juga mencatat segala perlakuan pelajar dalam buku
    rancangan pengajaran harian. Guru akan melihat, mendengar,
    memerhati dan bertanya untuk mendapatkan memahami apa yang
    berlaku dalam bilik darjah. Melalui pemerhatian, pelajar dapat
     merapatkan diri dengan pelajar disamping memerhati dan
     mendengar apa yang berlaku dalam kelas.
  
b) Kaji Selidik
     Menggunakan borang kaji selidik bagi menilai respons pelajar terhadap
     teknik pembelajaran yang di praktikkan. Soal selidik merangkumi tiga
      tema yang di bincangkan iaitu kadar pemahaman, keseronokan
     suasana pembelajaran serta kemahiran berkomunikasi berkesan.


c) Temubual
    Menggunakan kaedah temu bual berstruktur dan tidak berstruktur.
    Kaedah temubual yang dijalankan ini  adalah temubual dalam bilik
    darjah di mana ia melibatkan guru dengan pelajar bagi tujuan
    mendapatkan maklumat yang relevan dengan kajian.Tujuan
    pengkaji memilih temubual berstruktur adalah ia menepati
    persoalan yang ingin diusulkan kepada responden.
    Dengan ini ianya memudahkan guru menganalisis dapatan kajian
    bagi tujuan penambaikan. Manakala kaedah temubual
    tidak berstruktur dipilih kerana teknik ini menyingkap persoalan
     lain yang mungkin tidak terlintas di fikiran guru di samping
    memberi ruang kepada pelajar mengutarakan pendapat mereka.
     Dalam kaedah ini guru menggunakan alat perakan MP3 bagi
    merakam perbualan di antara pelajar dan guru.


Penganalisisan data


Data kajian dianalisis berdasarkan kepada:-

a) Pemerhatian
   Berdasarkan pemerhatian, tingkah laku pelajar di lihat lebih aktif
   dan bersemangat ketika melakukan aktiviti secara berkumpulan
   berbanding kaedah kuliah. Pelajar juga di lihat tidak bosan dan
   mengantuk disebabkan adanya interaksi dua hala antara pelajar-
   palajar dan guru-guru. Selain itu pelajar juga dilihat memupuk
   budaya kerjasama di kalangan ahli kumpulan di mana setiap 
   ahli dilihat cuba memberikan pendapat dalam perbincangan
    yang diadakan.


b) Soal Selidik
    Analisis terhadap borang kaji selidik terhadap 60 responden
   dilakukan dengan aplikasi Microsoft Excel bagi memudahkan
    pencerapan untuk di persembahkan dalam bentuk graf.
   Analisis di lakukan berasingan berdasarkan 3 tema-tema yang
   berlainan, iaitu tingkat kefahaman, suasana pembelajaran yang
    menyeronokkan dan komunikasi yang berkesan.


c) Temubual
    Kaedah temubual yang  dipilih adalah jenis berstruktur dan
    tidak berstruktur. Kaedah ini melibatkan 3 orang responden.
    Responden di pilih secara rawak dari kelas yang terlibat
    iaitu dari 4 Al-Biruni dan 4 Al-Farabi.
   


iv) Implikasi Kajian
    Menurut pengkaji pelajar lebih seronok dan dapat
    memahami isi pengajaran di samping memberi
    keyakinan dalam mengutarakan pendapat ketika
    sesi pembentangan dan perbincangan dilakukan.

v) Berdasarkan kajian tersebut saya dapat mempelajari
    teknik dalam menjalankan kajian tindakan. Selain
    itu, saya juga mendapat maklumat bahawa kaedah
    pembelajaran secara berkumpulan dapat membantu
    meningkatkan perhatian dan minat pelajar terhadap
    proses P&P. Melalui kaedah ini, pelajar akan terlibat
    secara aktif dalam aktiviti pengajaran guru dalam bilik
    darjah.





 Tajuk 2: MENINGKATKAN MINAT PELAJAR DALAM SUBJEK PENDIDIKAN
              ISLAM  BAHAGIAN IBADAH MELALUI KAEDAH SIMULASI

              
Pembentang
Aisyatulasyiqah



i)  Penyataan  Masalah
    i) Adakah penggunaan kaedah simulasi boleh menarik minat
       pelajar dalam subjek Pendidikan Islam?
   ii) Adakah penggunaan kaedah simulasi sesuai digunakan
      dalam proses pengajaran dan pembelajaran subjek
      Pendidikan Islam?


ii) Metodologi Kajian, Setting Kajian, Sampel Kajian
    a) Metodologi Kajian
        - Sama seperti pengkaji lain, menggunakan model Kemmis
          dan Mc Taggard (1983), iaitu merancang, bertindak,
          memerhati dan refleksi.
       - Kaedah yang digunakan dalam kajian ini adalah kaedah
          simulasi, iaitu kaedah tunjuk cara. Dalam kajian ini,
          guru telah menunjukkan cara-cara menyucikan najis
          terlebih dahulu sebelum meminta pelajar melakukannya.


     b) Setting Kajian
          -Kajian ini telah dijalankan di Sekolah Menengah Agama
            Persekutuan Kajang.
          -Dilakukan di dalam dan di luar sesi pembelajaran
         - Dijalankan dalam dua sesi, iaitu dua kali perjumpaan
           dalam masa seminggu Setiap Perjumpaan mengambil masa
           satu jam. Ini bermakna, dalam kajian ini, perjumpaan dibuat
           selama dua minggu, sebanyak empat kali.


      c) Sampel Kajian
          Seramai 29 orang pelajar tingkatan satu Marikh yang
           mempunyai pencapaian tinggi dalam mata pelajaran
          Pendidikan Islam.


iii) Pengumpulan dan Penganalisisan Data.
     Pengumpulan data dibuat melalui kaedah berikut:
     a) Pemerhatian
     b) Temu bual tidak bersturuktur
     c) Kualitatif yang terdiri daripada soal jawab dan
         kuiz lisan yang dijalankan di dalam kelas. Kemudian
         data di analisis secara manual.


iv) Implikasi Kajian
    - Pengkaji menyatakan bahawa kaedah mengajar simulasi
       ini adalah menyeronokkan, dan dapat menarik perhatian
      dan minat pelajar terhadap pengajaran guru.


v) Apakah yang Anda Pelajari daripada Kajian Tersebut
    a) Mengetahui bahawa masih ada teknik pengajaran yang
        boleh menarik minat pelajar terhadap mata pelajaran
        pendidikan Islam.
     b) Dapat mengaplikasikan teknik tersebut dalam
         pengajaran walaupun mata pelajaran lain,
     c) Seseorang guru perlu lebih kreatif dalam proses
         pengajaran dan pembelajaran agar proses tersebut
         menjadi lebih bermakna.














No comments:

Post a Comment