TUGASAN KELAS 18.12.2009: AKTIVITI 3: KOLOKIUM DPLI 2009.
Meningkatkan Minat dan Tahap Penguasaan Pelajar dalam Kemahiran Membaca Al-Quran dengan Kaedah IQRA'.
Oleh: Halina Yusof
Nor Syariah Sirun
.
Pengumpulan / Penganalisisan Data.
- Berdasarkan kajian yang dijalankan, data dikumpul dengan 3 kaedah:
1) Pemerhatian
Pemerhatian dibuat semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
Pengkaji membuat pemerhatian semasa mengajar mata pelajaran
Pendidikan Islam dalam bahagian Tilawah Al-Quran dan
mendapati terdapat segelintir pelajar tidak tahu dan lemah dalam
bacaan al-Quran. Selain itu, pemerhatian juga dibuat berdasarkan
bacaan yassin setiap hari di bulan Ramadhan. Pengkaji mendapati
terdapat pelajar yang tidak membaca tetapi melihat rakan di sebelah.
2) Temubual
Temubual yang dijalankan dalam kajian ini adalah temubual tidak
berstruktur. Temubual dijalankan sebelum dan selepas kajian
dijalankan.
Sebelum- dijalankan sebelum pelaksanaan kajian dan mendapati ramai
pelajar yang tidak kuasai bacaan Al-Quran.
Selepas- dijalankan selepas pelaksanaan kajian. Pengkaji mendapati
pelajar menunjukkan perubahan yang positif, pelajar telah
memiliki keyakinan diri.
3) Ujian bacaan
Dilakukan setelah pelajar dapat kuasai ayat Al-Quran dengan kaedah
iqra'. ujian ini adalah untuk mengetahui tahap pencapaian. dilakukan
secara lisan. Pelajar diminta membaca dari huruf-huruf yang tidak
bersambung hingga ke huruf yang bersambung.
Mempertingkatkan Pencapaian Pelajar Tingkatan 4 terhadap Mata Pelajaran Pendidikan Islam dengan menggunakan Kaedah Pembelajaran Koperatif.
Oleh: Siti Zubaidah Ingsa
Suryatee Abd. Rashid
Pengumpulan/ Penganalisisan Data.
Berdasarkan kajian yang dijalankan, data dianalisis secara kualitatif dan kuantitatif.
Kualitatif
Data-data dari hasil pemerhatian iaitu, refleksi guru, penilaian guru mata pelajaran sebenar, penilaian guru pembimbing, penilaian pensyarah dan komen pelajar dianalisis dengan mengasingkan setiap kategori tertentu. bagi data senarai semak, data dianalisis satu persatu dan hasilnya dibandingkan untuk cari persamaan dan perbezaannya.
Kuantatatif
Diperolehi daripada ujian pre-test dan pro-test. Data dianalisis perkembangan mengikut peratusan.
AKTIVITI 12 : PEMURNIAN
14 years ago
No comments:
Post a Comment