Friday, 11 December 2009

SAMBUNGAN AKTIVITI 13: TUGASAN 4

KERANGKA KONSEPTUAL

Kerangka Konseptual adalah antara jenis teori yang mencuba untuk menghubungkan kesemua aspek yang ditemui ( definisi masalah, tujuan,sorotan kajian, metodologi,pengumpulan dan penganalisisan data. Kerangka Konseptual berperanan sebagai peta yang berkaitan dengan penemuan secara impirikal (pemerhatian atau ujian ). Ini kerana, kerangka konseptual berpontensi sangat hampir kepada penemuan impirikal mereka menggunakan bentuk-bentuk yang b erbeza bergantung kepada persoalan atau masalah kajian.



TAJUK:
Karaoke atau Nyanyian dalam Pengajaran dan Pembelajaran

OBJEKTIF: 
1) Membantu meningkatkan kefahaman pelajar terhadap pengajaran bahasa Melayu.
2) Meningkatkan pencapaian pelajar terhadap subjek bahasa Melayu.


TEMPAT KAJIAN:
Bilik darjah

SAMPEL KAJIAN:
Pelajar Bermasalah Pembelajaran

KAEDAH KAJIAN:
1) Kajian kepustakaan
2) Menggunakan model Kemmis dan McTaggard
3) Menggunakan kaedah interaksi berpusatkan pelajar.

ANALISIS DATA:
1. Data dianalisis berdasarkan hasil pemerhatian terhadap pencapaian, focus dan minat pelajar selama kajian dijalankan.

RUMUSAN




Menggunakan model Kemmis dan Mc Taggard yang terdiri daripada 4 fasa, iaitu merancang, bertindak, pemerhatian dan refleksi.

Langkah 1: Mengenal pasti masalah
                 Bagi mengenal pasti tahap penguasaan pelajar dalam
                 mengenali huruf-huruf vokal dan konsonan, pengkaji
                 akan membuat pemerhatian terhadap pelajar.
                 Pemerhatian akan dilakukan semasa proses P& P.

Langkah 2: Merancang
                 Dalam kajian ini, pengkaji akan  menggunakan kaedah
                 karaoke atau nyanyian untuk membantu pelajar dapat
                 menguasai kemahiran mengenal huruf vokal dan konsonan.
                 Sebelum kajian ini dijalankan kami meminta pelajar
                menyebut huruf-huruf vokal dan konsonan. Kemudian kami
                akan menggunakan kaedah nyanyian atau karaoke dalam
                proses P& P.

Langkah 3: Tindakan
                 Proses P& P akan dijalankan menggunakan Kaedah
                 Nyanyian atau karaoke sehingga pelajar
                 dapat menguasai isi pelajaran.

Langkah 4: Pemerhatian
                  Pemerhatian akan dibuat terhadap fokus, minat dan
                  pencapaian pelajar. Pencapaian pelajar melalui latihan
                 dalam lembaran kerja.

Langkah 5: Refleksi
                Penambahbaikan perlu dilakukan sekiranya masih
                terdapat pelajar yang tidak menguasai isi
                pelajaran. Berdasarkan model Kemmis dan Mc Taggard
                 ini, pengulangan perlu dilakukan daripada proses permulaan
                sekiranya masih ada pelajar yang lemah. Hal ini bertujuan untuk
                memastikan setiap objektif dapat dicapai.
   

No comments:

Post a Comment