Sunday 1 November 2009

SAMBUNGAN TUGASAN TIGA



TAJUK

PENGGUNAAN TEKNIK PEMBELAJARAN KOOPERATIF ( JIGSAW ) DALAM KESUSASTERAAN BAHASA INGGERIS, SOURCES OF ENERGY ( SUMBER- SUMBER TENAGA ) DAN TOKOH ISLAM: IMAM MALIK RAHIMAHULLAH






Pembentang:
Lim Siew Yee
Mohd Faizal Mahmod
Mohd Amin Zakaria













1) Penyataan Masalah


i) Adakah teknik ini dapat meningkatkan minat,motivasi, dan penglibatan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran.


ii) Adakah teknik ini dapat meningkatkan kefahaman para pelajar?


iii) Adakah teknik sesuai digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran?












2) Metodologi Kajian, Setting Kajian, Sampel Kajian








i) Metodologi Kajian

- kaedah kajian tindakan kolaboratif ( 3 orang )
- Model Kemmis, iaitu rancangan, tindakan, pemerhatian dan refleksi.
- Mengumpul dan menganalisis data melalui soal selidik.








ii) Setting Kajian
- Sekolah di mana pengkaji menjalani latihan mengajar, iaitu SMK Jalan Reko.
- Dijalankan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.








iii) Sampel Kajian

- Seramai 109 orang pelajar dari tingkatan 1,2 dan 4 SMK Jalan Reko.












3) Pengumpulan dan Penganalisisan Data







i) Pemerhatian Guru

- Pemerhatian dibuat berdasarkan tingkahlaku dan keterlibatan pelajar terhadap proses pengajaran dan pembelajaran berlaku, dengan mengunakan teknik pembelajaran kooperatif ( Jigsaw )







ii) Soal Selidik

- Pengkaji mengajukan beberapa soalan yang berkaitan dengan kaedah pembelajaran kooperatif ( Jigsaw ) kepada sampel kajian.











4) Implikasi Kajian



Menurut pengkaji kajian mengenai pembelajaran kooperatif ( Jigsaw ) ini memberkan impak posotif terhadap proses pengajaran dan pembelajaran.



Pembejaran Kooperatif ( Jigsaw ) didapati berkesan untuk:

i) Meningkatkan keberkesanan penyampaian objektif pengajaran
ii) Meningkatkan motivasi pelajar
iii) Meningkatkan penglibatan pelajar sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran










5) Apa yang dipelajari daripada kajian ini

i) Dapat maklumat bagaimana kajian tindakan dijalankan.

ii) Dapat mengetahui keberkesanan teknik pembelajaran kooperatif ( Jigsaw ) dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

iii) Memberi idea bahawa guru perlu kreatif dalam menarik perhatian dan minat pelajar terhadap proses pengajaran dan pembelajaran.







No comments:

Post a Comment