Thursday 17 December 2009

TUGASAN KELAS 18.12.2009: AKTIVITI   BUKU

Tajuk: Doing and Writing Action Research.
oleh: McNiff and Whitehead
TUGASAN KELAS 18.12.2009: AKTIVITI  JURNAL

Advantages of Homogeneous Collaborative Grouping for Algebra Students.

Oleh: Mary Gaj Badillo.
Pengumpulan / Penganalisisan Data

Data dikumpulkan melalui beberapa kaeadah seperti berikut:

       1)  Kad laporan 
       2)  Ujian
       3)  Kuiz
       4) Kadar pelajar yang menyiapkan tugasan Algebra.
       5) Kehadiran

Data dianalisis melalui pemerhatian dalam kelas setiap pelajar berlakon menjadi pembentang  apabila kumpulan mereka diberi masalah dan diminta membentangkan  laporan di depan kelas.  


What is the Effect of Listening to Classical Music on Students' Performance, Motivation, and Fokus in Math?

Oleh: Cyntia Cope.

Pengumpulan/ penganalisisan Data.

Data dikumpul melalui perbandingan tahap pencapaian pelajar dalam penilaian, motivasi dan fokus terhadap mata pelajaran Matemtik.


Inquiring Minds Want to Know

Karen Harlow

Pengumpulan/ Penganalisisan Data

Data dianalisis berdasarka pemerhatian terhadap pelajar. pengkaji mendapati ramai pelajar yang berminat untuk membuat projek, membuat pelbagai aktiviti dan melakukan perkara-perkara baru.
TUGASAN KELAS 18.12.2009: AKTIVITI 3: KOLOKIUM DPLI 2009.

Meningkatkan Minat dan Tahap Penguasaan Pelajar dalam Kemahiran Membaca Al-Quran dengan Kaedah IQRA'.

Oleh: Halina Yusof
         Nor Syariah Sirun

.


Pengumpulan / Penganalisisan Data.

 - Berdasarkan kajian yang dijalankan, data dikumpul dengan 3 kaedah:

1) Pemerhatian
     Pemerhatian dibuat semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
     Pengkaji membuat pemerhatian semasa  mengajar mata pelajaran 
     Pendidikan Islam dalam bahagian Tilawah Al-Quran dan 
     mendapati  terdapat segelintir  pelajar tidak tahu dan lemah dalam
     bacaan al-Quran. Selain itu, pemerhatian juga dibuat berdasarkan
     bacaan yassin setiap hari di bulan  Ramadhan. Pengkaji mendapati
     terdapat pelajar yang tidak membaca tetapi melihat rakan di sebelah. 

2) Temubual
     Temubual yang dijalankan dalam kajian ini adalah temubual tidak
      berstruktur. Temubual dijalankan sebelum dan selepas kajian
     dijalankan.
      Sebelum- dijalankan sebelum pelaksanaan kajian dan mendapati ramai
                      pelajar yang tidak kuasai bacaan Al-Quran.
     Selepas-    dijalankan selepas pelaksanaan kajian. Pengkaji mendapati
                        pelajar menunjukkan perubahan yang positif, pelajar telah
                       memiliki keyakinan diri.

3) Ujian bacaan
    Dilakukan setelah pelajar dapat kuasai ayat Al-Quran dengan kaedah
    iqra'. ujian ini adalah untuk mengetahui tahap pencapaian. dilakukan
    secara lisan. Pelajar diminta membaca dari huruf-huruf yang tidak
    bersambung hingga ke huruf yang bersambung.



 Mempertingkatkan Pencapaian Pelajar Tingkatan 4 terhadap Mata Pelajaran Pendidikan Islam dengan menggunakan Kaedah Pembelajaran Koperatif.

Oleh: Siti Zubaidah Ingsa
         Suryatee Abd. Rashid


Pengumpulan/ Penganalisisan Data.

Berdasarkan kajian yang dijalankan, data dianalisis secara kualitatif dan kuantitatif.

Kualitatif
Data-data dari hasil pemerhatian iaitu, refleksi guru, penilaian guru mata pelajaran sebenar, penilaian guru pembimbing,  penilaian pensyarah dan komen pelajar dianalisis dengan mengasingkan setiap kategori tertentu. bagi data senarai semak, data dianalisis satu persatu dan hasilnya dibandingkan untuk cari persamaan dan perbezaannya.

Kuantatatif
Diperolehi daripada ujian pre-test dan pro-test. Data dianalisis perkembangan mengikut peratusan.

Friday 11 December 2009

SAMBUNGAN AKTIVITI 13: TUGASAN 4 MINI KAJIAN TINDAKAN

KERANGKA OPERASIONAL


Kerangka operasional adalah penjelasan tentang pembolehubah-pembolehubah yang terdapat dalam konsep-konsep yang dipilih dan hubungan antara pembolehubah-pembolehubah tersebut, serta hal-hal yang dijadikan alat pengukuran untuk mengukur pembolehubah-pembolehubah yang bersangkutan. Definisi operasional ini diberikan mengikut fahaman pengkaji, bukannya dengan merujuk kamus.

Berdasarkan kajian yang dijalakan, beberapa perkataan akan didefinisikan. Antaranya;

1) Karaoke

Karaoke adalah hiburan interaktif yang dinyanyikan mengikut lagu yang dirakamkan. Selalunya lirik sesuatu lagu ditayangkan pada skrin. Dalam kajian ini, pengkaji akan menggunakan cd nyanyian kanak-kanak yang berkaitan dengan bahasa Melayu semasa sesi P&P.
 
2) Nyanyian
Nyanyian adalah sebutan bersuara yang dinyatakan dalam bentuk lagu dan irama. Dalam kajian ini, pengkaji akan mengajar pelajar tentang huruf vocal, konsonan dan pola-pola vocal dengan kaedah nyayian.
SAMBUNGAN AKTIVITI 13: TUGASAN 4

KERANGKA KONSEPTUAL

Kerangka Konseptual adalah antara jenis teori yang mencuba untuk menghubungkan kesemua aspek yang ditemui ( definisi masalah, tujuan,sorotan kajian, metodologi,pengumpulan dan penganalisisan data. Kerangka Konseptual berperanan sebagai peta yang berkaitan dengan penemuan secara impirikal (pemerhatian atau ujian ). Ini kerana, kerangka konseptual berpontensi sangat hampir kepada penemuan impirikal mereka menggunakan bentuk-bentuk yang b erbeza bergantung kepada persoalan atau masalah kajian.



TAJUK:
Karaoke atau Nyanyian dalam Pengajaran dan Pembelajaran

OBJEKTIF: 
1) Membantu meningkatkan kefahaman pelajar terhadap pengajaran bahasa Melayu.
2) Meningkatkan pencapaian pelajar terhadap subjek bahasa Melayu.


TEMPAT KAJIAN:
Bilik darjah

SAMPEL KAJIAN:
Pelajar Bermasalah Pembelajaran

KAEDAH KAJIAN:
1) Kajian kepustakaan
2) Menggunakan model Kemmis dan McTaggard
3) Menggunakan kaedah interaksi berpusatkan pelajar.

ANALISIS DATA:
1. Data dianalisis berdasarkan hasil pemerhatian terhadap pencapaian, focus dan minat pelajar selama kajian dijalankan.

RUMUSAN




Menggunakan model Kemmis dan Mc Taggard yang terdiri daripada 4 fasa, iaitu merancang, bertindak, pemerhatian dan refleksi.

Langkah 1: Mengenal pasti masalah
                 Bagi mengenal pasti tahap penguasaan pelajar dalam
                 mengenali huruf-huruf vokal dan konsonan, pengkaji
                 akan membuat pemerhatian terhadap pelajar.
                 Pemerhatian akan dilakukan semasa proses P& P.

Langkah 2: Merancang
                 Dalam kajian ini, pengkaji akan  menggunakan kaedah
                 karaoke atau nyanyian untuk membantu pelajar dapat
                 menguasai kemahiran mengenal huruf vokal dan konsonan.
                 Sebelum kajian ini dijalankan kami meminta pelajar
                menyebut huruf-huruf vokal dan konsonan. Kemudian kami
                akan menggunakan kaedah nyanyian atau karaoke dalam
                proses P& P.

Langkah 3: Tindakan
                 Proses P& P akan dijalankan menggunakan Kaedah
                 Nyanyian atau karaoke sehingga pelajar
                 dapat menguasai isi pelajaran.

Langkah 4: Pemerhatian
                  Pemerhatian akan dibuat terhadap fokus, minat dan
                  pencapaian pelajar. Pencapaian pelajar melalui latihan
                 dalam lembaran kerja.

Langkah 5: Refleksi
                Penambahbaikan perlu dilakukan sekiranya masih
                terdapat pelajar yang tidak menguasai isi
                pelajaran. Berdasarkan model Kemmis dan Mc Taggard
                 ini, pengulangan perlu dilakukan daripada proses permulaan
                sekiranya masih ada pelajar yang lemah. Hal ini bertujuan untuk
                memastikan setiap objektif dapat dicapai.
   
AKTIVITI 13: TUGASAN 4 MINI KAJIAN TINDAKAN

KERANGKA TEORITIKAL, KONSEPTUAL DAN OPERASIONAL KAJIAN.

KERANGKA TEORITIKAL


Kerangka Teoritikal adalah satu koleksi konsep-konsep yang berkaitan. Kerangka teori menjadi panduan dalam menjalankan sesuatu kajian. Ia menjadi penentu kepada perkara-perkara yang ingin diukur dan melihat hubungan-hubungan satistik yang akan dicari.

Dengan kata lain, kerangka teori adalah huraian yang menegaskan tentang teori yang dijadikan landasan dan andaian-andaian teori, yang mana daripada teori tersebut akan menjelaskan fenomena yang dikaji.

Kerangka teoritikal terbahagi kepada dua pembolehubah, iaitu pembolehubah bersandar dan pembolehubah tidak bersandar. Berdasarkan kajian yang ingin dijalankan, pembolehubah tidak bersandar adalah kaedah karaoke, manakala pembolehubah bersandar pula adalah pencapaian, fokus, dan minat pelajar terhadap pengajaran guru. Ini kerana ketiga-tiga perkara tersebut ditentukan oleh kaedah pengajaran guru.


Definisi Karaoke dan Nyayian

Nyanyian- gubahan atau ciptaan muzik yang dilagukan dengan suara; bunyi atau suara yang berirama dan berlagu ( Kamus Pelajar, 1995)


Teori yang digunakan

1) Koperatif
Pembelajaran koperatif merujuk kepada kaedah pengajaran yang memerlukan
murid dari pelbagai kebolehan bekerjasama dalam kumpulan kecil untuk
mencapai satu matlamat yang sama (Slavin, 1982). Dalam kajian ini, guru akan menggunakan kaedah tersebut bagi mencungkil kebolehan setiap pelajar. Melalui pembelajaran koperatif ini, diharapkan pelajar dapat berinteraksi secara positif dalam kumpulan dan menggalakkan budaya perkongsian idea antara satu sama lain.


2) Konstuktivisme
Konstruktivisme merupakan proses pembelajaran yang menerangkan yang menerangkan bagaimana pengetahuan disusun dalam minda manusia. Mengikut kefahaman konstruktivisme, ilmu pengetahuan sekolah tidak boeh dipindahkan daripada guru kepada guru dalam bentuk yang serba sempurna. Murid perlu bina sesuatu pengetahuan iut mengikut pengalaman masing-masing. Pembelajaran adalah hasil daripada usaha murid itu sendiri dan guru tidak boleh belajar untuk murid. Untuk membantu murid membina konsep atau pengetahuan baru, guru harus mengambil kira struktur kognitif yang sedia ada pada mereka. Apabila maklumat baru telah disesuaikan dan diserap untik dijadikan sebahagian daripada pegangan kuat mereka, barulah kerangka baru tentang sesuatu bentuk ilmu pengetahuan dapat dibina. Proses ini dinamakan konstruktivisme.

3) Pelaziman Operan (Ganjaran)
Selain itu, kajian ini juga menggunakan teori pelaziman operan, pengukuhan positif. Pengukuhan positif ialah memberikan sesuatu ganjaran kepada pelajar setelah perlakuan itu ditunjukkan, bertujan supaya perlakuan tersebut akan diulang. Dalam kajian ini, kami akan memberikan ganjaran kepada pelajar yang banyak terlibat dalam aktiviti P& P. Ganjaran akan diberikan dalam bentuk pujian, senyuman atau pemberian hadiah.
AKTIVITI 12: PEMURNIAN

Wednesday 9 December 2009

AKTIVITI 11: TUGASAN 2 JURNAL

PENYATAAN MASALAH DALAM KAJIAN

JURNAL 1: Advantages of Homogeneous Collaborative Grouping for Algebra Students.

1. Pengkaji mengatakan bahawa berlaku masalah jika diletakkan atau
    digabungkan pelajar yang pelbagai  tahap pencapaian dalam satu
    kumpulan yang sama.
2. Jika diletakkan dalam kumpulan yang pelbagai tahap pencapaian,
    pelajar lemah sering ketinggalan. Hal ini kerana pelajar yang pandai
   tidak mahu bekerjasama dengan pelajar yang lemah.

JURNAL 2: What is the effect of listening to listening classical music on
                   student performance,motivation and focus in math?

1. Pengkaji mendapati ramai pelajar yang tidak berminat untuk belajar
   Matematik.
2. Pencapaian pelajar yang sangat rendah bagi mata pelajaran tersebut.
3. Pengkaji mendapati kaedah pengajaran guru Matematik yang
    membosankan.

JURNAL 3: Inquiring Minds Want to Know oleh Karen Harlow
1. Pengkaji mengatakan bahawa kaedah pengajaran yang tradisonal
    menyebabkan pelajar tidak berminat untuk belajar Sains. Oleh
    itu, pengkaji membuat kajian  ke atas kaedah pembelajaran inkuiri
    dalam kelas Sains.
AKTIVITI 10: TUGASAN 1- BUKU

Apa yang dimaksudkan dengan kajian tindakan/

Lawrence Stenhouse (1983)

KT meminjamkan dimensi baru kerana ia berkaitan dengan proses kepada penambahbaikan atau meningkatkan, dan membuat tuntutan terhadap sesuatau yang terlah ditingkatkan. Dengan kata lain, KT adalah proses penyiasatan yang sistematik bagi meningkatkan keadaan social dan mengumumkannya.

Kemmis dan McTaggart (1998)
KT adalah suatu kajian yang berbentuk inkuiri refleksi kendiri yang dilakukan oleh peserta dalam situasi social itu sendiri seperti, guru sebagai penyelidik melalui KT amalan mereka sendiri yang bertujuan untuk membaiki atau meningkatkan kualiti amalan masing-masing, di samping meningkatkan kefahaman mereka tentang amalan tersebut serta situasi di mana amalan itu dilakukan.

McNiff (2009)
KT adalah untuk membaiki pengetahuan tentang situasi luar di mana setiap yang bersifat unik dan maklumat yang diperolehi tidak boleh digeneralisasikan atau diaplikasikan kepada orang lain walaupun ia boleh dikongsi dengan orang lain.

Friday 4 December 2009

TUGASAN 1: ULASAN BUKU


Tajuk Buku: Doing and Writing Action Research


Pengarang : McNiff dan Whitehead






Apa itu Kajian Tindakan (KT)

Dalam menjalankan kajian tindakan terdapat beberapa perkara yang terlibat. Antaranya


1) Mengambil Tindakan


Setiap amalan yang dilakukan adalah untuk meningkatkan sesuatu.


2) Menjalankan Kajian


Bagaimana seseorang mengumpul data dan analisis apa yang telah dilakukan, untuk melihat sama sesuatu perkara itu benar-benar meningkat atau bertambah baik.

3) Menceritakan dan berkongsi dapatan kajian


Memberitahu orang lain apa yang telah dilakukan dan bagaimana melakukannya, dan memgapa ia penting. Membuat tuntutan kepada pengetahuan yang telah diperolehi dan memikirkan cara-cara untuk meningkatkan sesuatu perkara.

DEFINISI-DEFINISI KAJIAN TINDAKAN

Lawrence Stenhouse (1983)


KT meminjamkan dimensi baru kerana ia berkaiatan dengan proses kepada penambahbaikan atau meningkatkan, dan membuat tuntutan terhadap sesuatau yang terlah ditingkatkan. Dengan kata lain, KT adalah proses penyiasatan yang sistematik bagi meningkatkan keadaan social dan mengumumkannya.


Kemmis dan McTaggart (1998)


KT adalah suatu kajian yang berbentuk inkuiri refleksi kendiri yang dilakukan oleh peserta dalam situasi social itu sendiri seperti, guru sebagai penyelidik melalui KT amalan mereka sendiri yang bertujuan untuk membaiki atau meningkatkan kualiti amalan masing-masing, di samping meningkatkan kefahaman mereka tentang amalan tersebut serta situasi di mana amalan itu dilakukan.


McNiff (2009)


KT adalah untuk membaiki pengetahuan tentang situasi luar di mana setiap yang bersifat unik dan maklumat yang diperolehi tidak boleh digeneralisasikan atau diaplikasikan kepada orang lain walaupun ia boleh dikongsi dengan orang lain.

MENGAPA GURU MELAKUKAN KT

1. Untuk membaiki proses pengajaran dan pembelajaran.


2. Membaiki pengetahuan tentang sesuatu, dan ia tidak boleh digeneralisasikan kepada orang lain.

BILA GURU MELAKUKAN KT

Seseorang guru akan melakukan KT setelah mengenal pasti permasalahan yang timbul dalam kalangan pelajar terhadap sesuatu pelajaran atau tingkah laku. KT dijalankan bertujan agar guru tersebut dapat memikirkan cara terbaik untuk mengatasi sesuatu masalah yang telah dikenalpasti.

DI MANA GURU MELAKUKAN KT

Tindakan dalam KT adalah tindakan yang diambil di sekitar tempat kerja seperti pejabat, rumah supermarket dan lain-lain lagi. Tindakan akan menjadi kajian apabila kiata membuat keputusan untuk menyiasat apa yang kita jalankan. Dalam bidang pendidikan KT dijalankan oleh guru-guru di:

1) Bilik darjah


2) Dalam kawasan sekolah


3) Dijalankan terhadap sesuatu mata pelajaran.



BAGAIMANA GURU MENJALANKAN KT

Apabila seseorang guru ingin melakukan KT, terdapat beberapa perkara yang terlibat. Antaranya adalah:-


1) Tindakan


- apa yang dilakukan untuk meningkatkan sesuatu.


2) Menjalankan Penyelidikan


- bagaimana data diperoleh, dianalisis dan sebagainya.


3) Berkongsi dapatan kajian


- beritahu orang lain apa yang telah dijalankan. Namun dapatan tersebut tidak boleh diaplikasikan atau digeneralisasikan kepada orang lain.


4) Untuk memberitahu orang lain memerkan permasalahan


- Apa jenis tindakan yang penting dalam KT?


- Mengapa perlu laporan KT menjadi laporan kajian, dan bukan hanya tentang tindakan?

- Siapa yang melakukan tindakan, dan siapa yang melakukan kajian?



METODOLOGI KT

Metodologi merujuk kepada cara kita mereka bentuk dan melakukan KT dan uji kesahan dapatan kajian. Mellor (1998) mengatakan bahawa metodologi adalah dalam “muddle”.


Metodologi yang rapi atau sistematik adalah bagaimana satu aspek itu ditukarkan kepada sesuatu yang lain. Proses ini boleh diinterpretasikan dengan cara yang berbeza.



PARTICIPANTS/ SAMPEL

Merujuk kepada siapa yang akan kita libatkan sebagai sampel kajian. Terdapat sekurang-kurangnya tiga kumpulan sampel kajian. Antaranya seperti di bawah:-


1) Sampel Kajian


Individu yang anda libatkan secara terus untuk terlibat dalam kajian anda. Mereka mungkin rakan seperjuangan anda, pelajar, pesakit pelanggan dan sebagainya. Namun dalam konteks pendidikan sampel kajian adalah terdiri daripada guru dan pelajar.


2) Rakan-rakan dan kumpulan pengesahan (critical friends and validation groups)


Anda meminta mereka untuk membantu anda menjalankan KT . “validation groups adalah perhimpunan formal termasuk perbincangan dengan “critical friends”untuk member anda maklum balas tentang kesahan bukti kajian anda.


3) Pemerhati


Mereka terdiri daripada rakan seperjuangan anda atau individu yang berminat untuk memerhatikan tindakan anda.


PENGUMPULAN DATA

Menerangkan bagaimana anda memantau kajian anda dan mengumpul data. Menunjukkan teknik mengumpul data yang anda gunakan, sama ada anada menggunakan teknik yang sama atau berbeza. Antara teknik yang boleh digunakan seperti yang terdapat dalam jurnal yang bertajuk “Advantages of Homogeneous Collaborative Grouping for Algebra Students” adalah:


1) Pemerhatian


2) Nota lapangan


3) Pita rakaman perbualan


4) Soal selidik

ETIKA DALAM KT

Menurut Hopkins (2008) dalam bukunya “ A teacher guide to classroom research” terdapat enam etika yang perlu diberi perhatian dalam melakukan KT. Etika-etika tersebut adalah seperti berikut:


1) Kajian yand direka atau dijalankan adalah untuk mengekalkan integrity dan kualiti.


2) Staf dan subjek yang terlibat dalam kajian perlu diberitahu dengan terperinci tentang tujuan, kaedah yang digunakan, penglibatan, risiko yang ada dan sebagainya.

3) Menghormati maklumat dan identity subjek yang dirahsiakan


4) Pastikan subjek yang terlibat adalah atas kerelaan mereka sendiri, bukan dipaksa oleh pengkaji.


5) Pastikan keselamatan subjek, elakkan kenudaratan kepadanya.

6) Kebebasan kajian perlu dijelaskan dan sebarang konfliks kepentingan mesti diterangkan dengan jelas dan terperinci.
TUGASAN 2: ULASAN JURNAL




JURNAL 1

Tajuk: Advantages of Homogeneous Collaborative Grouping for Algebra Students

Pengkaji: Mary Gaj Badillo

1) Sampel Kajian

 Kajian ini dijalankan ke atas 17 orang pelajar yang mendapat markah kurang 70% atau gred D dan F dalam subjek Matematik.



2) Setting Kajian

 Kajian ini dijalankan dalam bilik darjah semasa kelas Matematik.

 Dijalankan selama 12 minggu bermula dari Jan 2005 hingga awal Mac 2005.



3) Prosedur Kajian

 Untuk menjalankan kajian tersebut, pengkajia telah memilih pelajar yang mendapat markah kurang daripada 70% secara rawak. Kemudian pelajar tersebut dimasukkan dalam kumpulan kecil yang terdiri daripada empat orang pelajar dalam satu kumpulan. Mereka akan berada dalam kumpulan tersebut semasa proses pengajaran dan pembelajaran.

 Kumpulan pelajar tersebut ditempat berdekatan dengan meja guru, supaya guru mudah mendengar perbincangan mereka. Selain itu, guru dapat memberi bantuan dengan mudah dan pantas kepada mereka sekiranya mereka memerlukan bantuan.

 Guru membuat pemerhatian terhadap interaksi dan penglibatan mereka dengan kumpulan kecil yang lain.



4) Pengumpulan Data

Data dikumpulkan berdasarkan pencapaian pelajar yang dirujuk melalui:-

• Kad laporan

• Ujian

• Tugasan Algebra

• Kedatangan

• Penyertaan dalam kelas

5) Penganalisisan Data

Pengkaji membuat pemerhatian dalam kelas terdapat perubahan dalam gred kuiz mingguan. GPA kuiz meningkat bagi 12 orang pelajar.

Kesimpulan:

Pengkaji mendapati terdapat peningkatan dari segi markah dan penglibatan

pelajar dalam kelas setelah menggunakan kaedah kumpulan homorogeneus

dalam pengajaran Algebra. Pengkaji bercadang untuk menyambung kajian ini

pada tahun akan datang. Pengkaji akan melaksanakan kumpulan homogeneous semasa gred 2.

Selain itu, pengkaji juga akan menukar kumpalan-kumpulan dengan lebih kerap.





JURNAL 2

TAJUK: What is the Effect of Listening to Classical Music on Student’s Performance,
                Motivation, and Focus in Math?
 PENGKAJI: Cynthia Cope


 1) Sampel Kajian


 Pelajar grade 5 daripada 3 buah kelas.


2) Setting Kajian


 Bilik darjah dalam kelas Matematik


 Kajian ini dijalankan dari bulan Jan 2005 hingga Mac 2005.


 Kajian ini dijalankan ke atas 3 bab dalam mata pelajaran Matematik .


3) Prosedur Kajian


 Bagi tujuan kajian, pengkaji telah memilih 3 buah kelas gred 5 iaitu kelas Matematik yang diajar olehnya.


 Pengkaji menggunakan muzik Mozart klasik dalam proses pengajaran dan pembelajarannya.


 Dalam kajian ini, pengkaji telah menggunakan muzik dalam 2 buah kelas, iaitu semasa proses P&P, ketika pelajar membuat kerja secara individu atau berkumpulan, juga ketika ujian dijalankan.


 Ujian tersebut akan diadakan setiap kali pengkaji selesai mengajar 1 bab pelajaran.


 Manakala sebuah kelas lagi, tidak mendengar muzik semasa proses P&;P berlansung.


 Semasa P&P berlangsung, pengkaji akan mengukur pencapaian pelajar, motivasi dan focus mereka terhadap mata pelajaran Matematik.

4) Pengumpulan Data


a) Tahap Pencapaian


Bagi mendapatkan data mengenai tahap pencapaian pelajar, pengkaji memberikan ujian penilaian. Ketiga-tiga kelas diberikan ujian yang sama. Markah akan diberikan untuk menentukan purata markah bagi setiap kelas. Setelah selesai 3 bab, dan diber markah, pengkajia akan membandingkan pencapaian kelas antara bab untuk melihat perbezaan marakah antara kelas Kemudian pengkaji membuat purata jawapan bagi setiap kelas dan membandingkan keseluruhan tahap motivasi kelas. Kemudian membandingkan keputusan tersebut menggunakan graf bar.


b) Motivasi

    Mengukur motivasi dengan 2 cara yang berbeza iaitu:
          i) Peratus pelajar yang menyiapkan tugasan dengan sempurna.
         ii) Berdasarkan “Likert Survey”
             Pengkaji memberi pelajar soalan soal selidik untuk mengukur motivasi pelajar terhadap Matematik.



c) Fokus
   Pengkaji menyimpan satu carta catatan apabila pengkaji meminta pelajar untuk melakukan tugasan individu atau kumpulan. Setelah mengakhiri setiap bab, pengkaji menambah catatan berkaitan dengan focus pelajar bagi setiap kelas dan membandingkan darjah focus pelajar antara ketiga-tiga kelas.


5) Penganalisisan Data


a) Pencapaian Pelajar


Tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kelas yang mendengar muzik semasa P&P dengan yang tidak mendengar muzik. Pada minggu yang menggunakan muzik, kelas 2 menunjukkan pencapaian yang baik. Manakala kelas 3, telah melakukan pencapaian yang terbaik pada minggu yang tidak mendengar muzik semasa P&P. Kelas 1 pula mempunyai pencapaian yang sama sama ada mendengar muzik atau pun tidak.

b) Motivasi


i) Kerja Rumah


Tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan dalam peratusan pelajar yang menyiapkan kerja rumah, antara yang mendengar muzik dengan tidak mendengar muzik.


ii) “Likert Survey”


Walaupun graf menunjukkan peningkatan umum dalam motivasi melalui eksperimen, statistic tetapi tidak menunjukkan perbezaan yang ketara sama ada mendengar muzik dengan tidak mendengar dalam setiap bab bagi ketiga-tiga kelas.


Kesimpulan


Berdasarkan dapatan kajian tersebut, pengkaji telah menyimpulkan bahawa mendengar muzik klasik tidak member impak ka atas pencapaian pelajar, motivasi dan focus pelajar terhadap subjek Matematik. Pengkaji merancang untuk menyambung kajiannya dalam bidang yang sama iaitu, hubungan Matematik dengan muzik. Pengkaji akan menggunakan pelbagai muzik yang sesuai dengan peringkat umur yang berbeza.










JURNAL 3

Tajuk: Inquiring Mind Want to Know.

Pengkaji: Karen Harlow


1) Sampel Kajian


 Pelajar grade 4


2) Setting Kajian


 Bilik darjah semasa kelas Sains


 Kajian ini dijalankan pada bulan Ogos 2004 hingga April 2005.


3) Prosedur Kajian


 Kajian ini melibatkan 4 kumpulan pelajar grade 4 yang dipilih secara rawak dalam kelas. Mereka dikumpulkan mengikut tahap keupayaan masing-masing.


 2 kumpulan diajar menggunakan kaedah tradisional atau kaedah kuliah, menggunakan buku teks, jurnal Sains, penaksiran guru dan latihan buku teks.


 Manakala 2 kumpulan lagi, diajar menggunakan kaedah siasatan atau penemuan yang melibatkan satu segmen penerokaan, penerangan, penilaian, peta-peta konsep, pembelajaran koperatif, majalah-majalah, penaksiran guru dan log Sains.


 Kaedah pengajaran bagi kedua-dua kumpulan tersebut akan ditukar secara bergilir-gilir selepas 2 atau 3 minggu mengikut tafsiran konsep.


4) Pengumpulan Data


Data dikumpulkan berdasarkan perkara berikut:-


• Mengumpulkan skor pelajar daripada awal tahun untuk menentukan tahap pembacaan mereka.


• Pengkaji member ganjaran dan pemerhatian terhadap tingkah laku dan keputusan tersebut dianalisis.


• Pengkaji akan mengutip jurnal-jurnal Sains 2 minggu sekali untuk maklum balas guru dengan pelajar sebagai pemeriksaan asas untuk pemahaman isi pelajaran dan menyempurnakan tugasan.


• Membuat penilaian ke atas peta-peta konsep di akhir P&P untuk pemahaman pelajar.


• Guru menggunakan pemerhatian semasa sesi meneroka pengajaran untuk menentukan perkembangan pelajar terhadap subjek yang diajar.


5) Penganalisisan Data


• Pemerhatian ke atas pelajar menunjukkan pelajar minat subjek Sains. Kebanyakan pelajar menyatakan membuat projek dan aktiviti-aktiviti, pelajari sesuatu yang baru, belajar secara koperatif adalah factor mereka suka terhadap subjek Sains.


• Kajian juga mendapati, pelajar tidak berminat membaca buku teks, belajar untuk peperiksaan. Keputusan menunjukkan pelajar yang diajar menggunakan kaedah penemuan atau inkuiri lebih mempunyai pencapaian yang baik barbanding pelajar yang diajar menggunakan kaedah tradisional.

Thursday 3 December 2009

TUGASAN 3: KOLOKIUM

Tajuk 1: MENINGKATKAN PEMAHAMAN DAN SUASANA PEMBELAJARAN PELAJAR BAGI SUBJEK BIOLOGI TINGKATAN EMPAT MENGGUNAKAN KAEDAH PETA MINDA SECARA BERKUMPULAN

Pembentang: Hazwin Dalila Haris
                    Hasmalina Hamzah




i) Penyataan Masalah
   Adakah teknik penggunaan peta minda ini dapat meningkatkan pemahaman pelajar dalam tajuk nutrisi ini?


ii) Metodologi, setting, dan sampel kajian
    a) Metodologi
        Kajian ini dijalankan dengan menggunakan pendekatan penyelidikan
        kualitatif menggunakan     model Kemmis dan Mctaggart.
  
   b) Setting Kajian
        Kajian tersebut dijalankan selama 3 waktu pengajaran subjek Biologi.
        Sekolah Agama Menengah Bestari.

    c) Sampel Kajian
        Kajian ini telah dijalankan ke atas kelas 4 Al-Biruni dan 4 Al-Farabi di
        Sekolah Agama Menengah   Bestari yang melibatkan 60 responden.


iii) Pengumpulan dan Penganalisisan Data Kajian
    Pengumpulan
    Data dikumpulkan menggunakan kaedah :-


a) Pemerhatian
    Pemerhatian guru semasa pengajaran dan pembelajaran berlangsung,
    guru memerhati gelagat perlakuan pelajar setelah diberi tugasan
    berkumpulan. Guru juga mencatat segala perlakuan pelajar dalam buku
    rancangan pengajaran harian. Guru akan melihat, mendengar,
    memerhati dan bertanya untuk mendapatkan memahami apa yang
    berlaku dalam bilik darjah. Melalui pemerhatian, pelajar dapat
     merapatkan diri dengan pelajar disamping memerhati dan
     mendengar apa yang berlaku dalam kelas.
  
b) Kaji Selidik
     Menggunakan borang kaji selidik bagi menilai respons pelajar terhadap
     teknik pembelajaran yang di praktikkan. Soal selidik merangkumi tiga
      tema yang di bincangkan iaitu kadar pemahaman, keseronokan
     suasana pembelajaran serta kemahiran berkomunikasi berkesan.


c) Temubual
    Menggunakan kaedah temu bual berstruktur dan tidak berstruktur.
    Kaedah temubual yang dijalankan ini  adalah temubual dalam bilik
    darjah di mana ia melibatkan guru dengan pelajar bagi tujuan
    mendapatkan maklumat yang relevan dengan kajian.Tujuan
    pengkaji memilih temubual berstruktur adalah ia menepati
    persoalan yang ingin diusulkan kepada responden.
    Dengan ini ianya memudahkan guru menganalisis dapatan kajian
    bagi tujuan penambaikan. Manakala kaedah temubual
    tidak berstruktur dipilih kerana teknik ini menyingkap persoalan
     lain yang mungkin tidak terlintas di fikiran guru di samping
    memberi ruang kepada pelajar mengutarakan pendapat mereka.
     Dalam kaedah ini guru menggunakan alat perakan MP3 bagi
    merakam perbualan di antara pelajar dan guru.


Penganalisisan data


Data kajian dianalisis berdasarkan kepada:-

a) Pemerhatian
   Berdasarkan pemerhatian, tingkah laku pelajar di lihat lebih aktif
   dan bersemangat ketika melakukan aktiviti secara berkumpulan
   berbanding kaedah kuliah. Pelajar juga di lihat tidak bosan dan
   mengantuk disebabkan adanya interaksi dua hala antara pelajar-
   palajar dan guru-guru. Selain itu pelajar juga dilihat memupuk
   budaya kerjasama di kalangan ahli kumpulan di mana setiap 
   ahli dilihat cuba memberikan pendapat dalam perbincangan
    yang diadakan.


b) Soal Selidik
    Analisis terhadap borang kaji selidik terhadap 60 responden
   dilakukan dengan aplikasi Microsoft Excel bagi memudahkan
    pencerapan untuk di persembahkan dalam bentuk graf.
   Analisis di lakukan berasingan berdasarkan 3 tema-tema yang
   berlainan, iaitu tingkat kefahaman, suasana pembelajaran yang
    menyeronokkan dan komunikasi yang berkesan.


c) Temubual
    Kaedah temubual yang  dipilih adalah jenis berstruktur dan
    tidak berstruktur. Kaedah ini melibatkan 3 orang responden.
    Responden di pilih secara rawak dari kelas yang terlibat
    iaitu dari 4 Al-Biruni dan 4 Al-Farabi.
   


iv) Implikasi Kajian
    Menurut pengkaji pelajar lebih seronok dan dapat
    memahami isi pengajaran di samping memberi
    keyakinan dalam mengutarakan pendapat ketika
    sesi pembentangan dan perbincangan dilakukan.

v) Berdasarkan kajian tersebut saya dapat mempelajari
    teknik dalam menjalankan kajian tindakan. Selain
    itu, saya juga mendapat maklumat bahawa kaedah
    pembelajaran secara berkumpulan dapat membantu
    meningkatkan perhatian dan minat pelajar terhadap
    proses P&P. Melalui kaedah ini, pelajar akan terlibat
    secara aktif dalam aktiviti pengajaran guru dalam bilik
    darjah.





 Tajuk 2: MENINGKATKAN MINAT PELAJAR DALAM SUBJEK PENDIDIKAN
              ISLAM  BAHAGIAN IBADAH MELALUI KAEDAH SIMULASI

              
Pembentang
Aisyatulasyiqah



i)  Penyataan  Masalah
    i) Adakah penggunaan kaedah simulasi boleh menarik minat
       pelajar dalam subjek Pendidikan Islam?
   ii) Adakah penggunaan kaedah simulasi sesuai digunakan
      dalam proses pengajaran dan pembelajaran subjek
      Pendidikan Islam?


ii) Metodologi Kajian, Setting Kajian, Sampel Kajian
    a) Metodologi Kajian
        - Sama seperti pengkaji lain, menggunakan model Kemmis
          dan Mc Taggard (1983), iaitu merancang, bertindak,
          memerhati dan refleksi.
       - Kaedah yang digunakan dalam kajian ini adalah kaedah
          simulasi, iaitu kaedah tunjuk cara. Dalam kajian ini,
          guru telah menunjukkan cara-cara menyucikan najis
          terlebih dahulu sebelum meminta pelajar melakukannya.


     b) Setting Kajian
          -Kajian ini telah dijalankan di Sekolah Menengah Agama
            Persekutuan Kajang.
          -Dilakukan di dalam dan di luar sesi pembelajaran
         - Dijalankan dalam dua sesi, iaitu dua kali perjumpaan
           dalam masa seminggu Setiap Perjumpaan mengambil masa
           satu jam. Ini bermakna, dalam kajian ini, perjumpaan dibuat
           selama dua minggu, sebanyak empat kali.


      c) Sampel Kajian
          Seramai 29 orang pelajar tingkatan satu Marikh yang
           mempunyai pencapaian tinggi dalam mata pelajaran
          Pendidikan Islam.


iii) Pengumpulan dan Penganalisisan Data.
     Pengumpulan data dibuat melalui kaedah berikut:
     a) Pemerhatian
     b) Temu bual tidak bersturuktur
     c) Kualitatif yang terdiri daripada soal jawab dan
         kuiz lisan yang dijalankan di dalam kelas. Kemudian
         data di analisis secara manual.


iv) Implikasi Kajian
    - Pengkaji menyatakan bahawa kaedah mengajar simulasi
       ini adalah menyeronokkan, dan dapat menarik perhatian
      dan minat pelajar terhadap pengajaran guru.


v) Apakah yang Anda Pelajari daripada Kajian Tersebut
    a) Mengetahui bahawa masih ada teknik pengajaran yang
        boleh menarik minat pelajar terhadap mata pelajaran
        pendidikan Islam.
     b) Dapat mengaplikasikan teknik tersebut dalam
         pengajaran walaupun mata pelajaran lain,
     c) Seseorang guru perlu lebih kreatif dalam proses
         pengajaran dan pembelajaran agar proses tersebut
         menjadi lebih bermakna.